Verschillende kleuren gebruiken om een geweldig logo te maken

Het maakt niet uit welk type logo je wilt maken (symbool, gecombineerd, monogram, handtekening, enz.), de kans is groot dat je een of meer kleuren moet kiezen. Deze keuze moet niet lichtvaardig worden genomen, omdat kleuren kunnen helpen een boodschap of uw waarden over te brengen. Dus hier zijn enkele tips om verschillende kleuren te gebruiken bij het maken van uw logo, maar ook enkele interessante kleurencombinaties om te proberen!

Te vermijden fouten - te veel kleuren gebruiken

Kijk naar de logo’s van grote bedrijven. U zult snel merken dat de meesten slechts twee of drie kleuren gebruiken. Er zijn veel redenen waarom u niet te veel kleuren zou moeten gebruiken bij het maken van uw logo. Meestal geeft dit een onharmonisch resultaat dat moeilijk te repliceren is. Daarom besloot Slack in 2019 hun logo te veranderen. Destijds was hun originele logo ingewikkeld om te gebruiken omdat het uit 11 verschillende tinten bestond.

De betekenis van kleuren

We hebben dit in veel artikelen gezegd: kleuren hebben betekenissen. Houd daar dus rekening mee bij het maken van uw logo. Als u bijvoorbeeld een accountantskantoor heeft en wilt laten zien dat u geloofwaardig bent, moet u geen tinten als fel oranje kiezen, dat vaak wordt geassocieerd met amusement en jeugd. Denk na over de waarden die u wilt uitstralen. De logo’s van grote bedrijven gebruiken vaak blauw, omdat het een kleur is die zowel populair is als representatief voor vertrouwen.

Het belang van contrast

Een belangrijk element bij het gebruik van verschillende kleuren voor uw logo is contrast. Om meer impact te hebben is het aan te raden om wat contrast te hebben tussen de verschillende kleuren van je logo. Een hoog contrast heeft de bijzonderheid om op te vallen, wat een groot voordeel is voor een logo. Daarnaast kunnen ook mensen met een visuele beperking de verschillende details van uw logo beter onderscheiden. Vaak is contrast belangrijk als er tekst is, maar het blijft relevant voor de leesbaarheid van vormen en voor de zichtbaarheid in het algemeen. Als u wilt dat uw bedrijfsnaam of slogan leesbaar is, moet er voldoende verschil zijn tussen de kleur van de tekst en de achtergrond. Indien nodig kunt u kleurcontrastcheckers op internet gebruiken. Het belangrijkste hier is idealiter een contrastverhouding van meer dan 4,5 te hebben. Dit is bepaald door wiskundige berekening.

Gebruik zo nodig zwart-wit

Zwart en wit zijn interessante kleuropties voor uw logo. Ze passen goed bij alle andere tinten, dus het is gemakkelijk om ze te gebruiken. Dit is de reden waarom veel logo’s van twee of drie kleuren wit of zwart gebruiken, of levendige versies daarvan, zoals krijtwit of verrijkt zwart. Aan de andere kant wordt zwart geassocieerd met elegantie, terwijl wit vaak staat voor puurheid. Als dit waarden zijn die u met uw logo naar voren wilt brengen, probeer ze dan gerust uit in onze uitgeverij!

Houd er rekening mee dat een logo met veel wit er niet goed uitziet als het bijvoorbeeld op papier wordt weergegeven. Zorg ervoor dat u uw logo kunt zien, ongeacht het medium. Of draai je logo in verschillende kleuren of uitvoeringen.

Logo laten ontwerpen

Ben je overtuigd na het zien van ons portfolio? Aanvragen doe je simpel en snel via onze website. We vragen je om bepaalde informatie welke ons helpt een goed beeld te vormen van je onderneming en/of wensen. Heb je voorbeelden of een eigen schets? Stuur deze vooral mee.

Meer informatie over logo ontwerp

Heb je nog vragen?

Neem dan contact met ons op. We proberen je vraag binnen 24 uur te behandelen. Veel algemene vragen hebben we daarnaast beantwoord op onze veelgestelde vragen pagina.

Stel ons je vraag