Welke logostijl kiezen voor beginnend ondernemer

Je kunt natuurlijk verschillende soorten logostijlen onderverdelen in andere categorieën, maar bij nader inzien zal blijken dat de basislogostijlen feitelijk zijn samengevoegd tot 4 verschillende stijlen: tekstmarkering, lettertype, grafisch logo en gecombineerd logo.

Woordmerk logo's

Woordmerken zijn op typografie gebaseerde logo’s en worden ook wel logo’s genoemd. Simpel gezegd, het zijn woorden die in logo-ontwerpen zijn verwerkt. Denk aan Coca-Cola en Disney. Zoals logo-ontwerpen gaan, zijn ze vrij eenvoudig en zorgen ze voor gedenkwaardige merknamen. Bedrijven die erkenning willen creëren voor hun merkidentiteit, gaan voor woordmerklogo’s. Hier ligt de focus op hele merknamen, zoals logo’s van mediabedrijven zoals Google, Netflix en Facebook.

Het is niet verwonderlijk dat deze logo’s het meest effectief zijn voor merken met kortere namen met verschillende geluiden. Neem bijvoorbeeld Google. Het betekent misschien niets, maar het is een geluid dat niet zwaar is voor de tong of de oren. Het is eenvoudig te zeggen en uniek genoeg om te onthouden. Met een beetje slimme typografie en slimme kleuren ontstaat een iconisch logo.

Let goed op de lettertypen om een ​​woordmerk als uw merklogo te kiezen. Kies een lettertype dat uw unieke bedrijf vertegenwoordigt, leesbaar is en zijn vorm kan behouden wanneer het wordt geschaald.

Lettermark-logo's (ook bekend als monogrammen)

Lettertekens lijken erg op woordmerklogo’s, maar zijn toch behoorlijk verschillend. Waar woordmerken hele woorden zijn, zijn lettertekens acroniemen. Dit zijn ook logo’s op basis van letters, wat betekent dat er geen enkel symbool of pictogram zal zijn dat het gewicht van het ontwerp draagt. Kies of maak daarom lettertypen die eenvoudig, gemakkelijk te lezen zijn en aansluiten bij de kernactiviteiten van uw bedrijf.

Lettermerklogo’s worden ook wel monogrammen genoemd. Denk aan Chanels met elkaar verweven dubbele C’s

Picturale logo's

Zoals je misschien uit de naam kunt opmaken, bestaan ​​picturale logo’s uit pictogrammen, symbolen, afbeeldingen en afbeeldingen. Als grafische logo’s communiceren ze alles wat ze nodig hebben door intelligent gebruik van afbeeldingen. Beroemde logo’s van dit soort zijn de gebeten appel van Apple Inc., de vogel van Twitter en de groene sirene van Starbucks.

Meestal zijn merken die grafische logo’s gebruiken al gevestigde; mensen kennen hun namen en kennen ze goed. Meestal verschijnen picturale logo’s als een verlengstuk van oudere ontwerpen, zoals in het geval van het Starbucks-logo. Wat begon als een combinatie van afbeelding en tekst, is nu alleen te herkennen aan de afbeelding.

Wanneer u kiest voor een grafisch logo, let dan goed op hoe u van plan bent om uw hele merk in één afbeelding te integreren.

Combinatie logo's

Een combinatielogo is een combinatie van alle of enkele van de bovenstaande logostijlen. Meestal bevat het een afbeelding met een stukje tekst in de vorm van een merknaam en / of slogan. De tekst en de afbeelding kunnen op verschillende manieren op de lay-out worden uitgelijnd zonder vaste regels die het ontwerp bepalen.

Begrijpen van verschillende logo-stijlen

Het begrijpen van verschillende logo-stijlen is de sleutel om te bepalen welke stijl het meest geschikt is voor uw startup. Op typografie gebaseerde logo’s zijn goed om mensen te helpen uw naam te leren kennen. Ze doen ook wonderen of uw bedrijfsnaam uit drie of vier woorden bestaat en u kunt de initialen gebruiken om een ​​werkelijk prachtig monogram voor uw merk te creëren. Monogrammen zijn altijd in de mode geweest, dus dat is iets om naar uit te kijken.

Picturale logo’s of logosymbolen werken goed voor merken die jarenlange inspanningen hebben geleverd en mensen hebben geleerd hun merknaam te associëren met hun merkfoto / symbool. Zoals de tweekleurige bol van Pepsi.

Combinatielogo’s zijn het meest inclusief en werken voor de meeste soorten nieuwe startups. Ontwerp dus goed en denk verstandig na over welke kant u de komende jaren voor de meeste voordelen voor uw merk wilt kiezen.

Logo laten ontwerpen

Ben je overtuigd na het zien van ons portfolio? Aanvragen doe je simpel en snel via onze website. We vragen je om bepaalde informatie welke ons helpt een goed beeld te vormen van je onderneming en/of wensen. Heb je voorbeelden of een eigen schets? Stuur deze vooral mee.

Meer informatie over logo ontwerp

Heb je nog vragen?

Neem dan contact met ons op. We proberen je vraag binnen 24 uur te behandelen. Veel algemene vragen hebben we daarnaast beantwoord op onze veelgestelde vragen pagina.

Stel ons je vraag

[contact-form-7 id="489" title="Zonder titel"]
Klik voor Whatsapp!