Tips voor het vernieuwen van een logo

U kent misschien een bedrijfslogo dat slecht is verouderd of zo sterk is veranderd dat het niet langer echt het bedrijf vertegenwoordigt. Daarom is het belangrijk om een ​​sterk merkimago te hebben in relatie tot uw producten, uw beoogde klantenbestand en uw waarden. Heb je erover nagedacht om je logo opnieuw te ontwerpen om het actueler te maken? Dit is niet iets dat lichtvaardig moet worden opgevat, integendeel. Hier zijn enkele tips om uw logo met succes opnieuw te ontwerpen en een paar misstappen te voorkomen

Waarom logo aanpassen?

Er zijn verschillende redenen om uw logo opnieuw te ontwerpen. Uw huidige logo is mogelijk verouderd, uw bedrijf of klanten zijn veranderd, uw huidige logo ziet er niet goed uit op internet of u vindt het niet langer mooi. Dit zijn normale verschijnselen in het bedrijfsleven. Het is geen schande om iemands merkimago bij te werken. Wanneer zich een belangrijke gebeurtenis voordoet in het bedrijf (zoals een fusie of de release van een nieuw product), is het hebben van een nieuw logo ook een goed idee. Kortom, een herontwerp van het logo kan laten zien dat je klaar bent voor nieuwe uitdagingen.

Bereid uw klanten voor

Er zijn maar weinig mensen die graag veranderen. Uw klanten zijn geen uitzondering. Daarom, als u wilt dat uw logo snel wordt geaccepteerd door de gemeenschap, is het belangrijk om u voor te bereiden op uw doelgroep. Wanneer een bedrijf zijn nieuwe logo aankondigt, is het meestal verrast. Als mensen aan je gehecht zijn, voelen ze zich blind en verloren. Soms zullen ze verklaren dat ze deze verandering niet leuk vinden, vooral in het huidige tijdperk van sociale media. We raden u aan hen te vertellen dat u het nieuwe logo gebruikt en indien nodig zelfs enkele schetsen te laten zien. Op deze manier leert u uw klanten kennen en voelt u zich betrokken. Dit is wat het team achter Mozilla Firefox heeft gedaan voor zijn nieuwe logo. Ze blijven transparant en kijken naar wat gebruikers moeten zeggen tijdens het herontwerpproces.

Analyseer uw bedrijf

Voordat u bij de tekentafel komt, raden we u aan even de tijd te nemen om uw bedrijf te analyseren. Dit zal u helpen een nieuw logo te maken dat beter aan uw huidige behoeften voldoet. De kans is groot dat uw bedrijf sinds de oprichting is veranderd. Daarvoor hoeven we alleen maar te denken aan bedrijven als Netflix die in eerste instantie dvd’s per post verhuurden. Beantwoord vervolgens deze vragen: Wat zijn uw waarden? Zijn ze veranderd sinds je lancering? Wie is je doelgroep? Wat vinden ze leuk, waar bevinden ze zich? Wat zijn hun zorgen? Als je een nieuwe markt wilt betreden, zou het handig zijn om een ​​nieuw logo te gebruiken om deze nieuwe consumenten te bereiken. Het is echter belangrijk om nooit de mensen te vergeten die u vanaf het begin hebben gesteund. Een te verschillend logo zou ze kunnen afschrikken. Dit is wat er gebeurde toen een Engels voetbalteam met de bijnaam “Bluebirds” de draak als symbool begon te gebruiken. Niemand begreep het.

Houd verbinding met het verleden

Evenzo, als u het logo opnieuw ontwerpt, moet het logo rechtstreeks verbonden blijven met de vorige versie, wat belangrijk is, vooral als uw merkimago al sterk is. Net als in het bovenstaande voorbeeld, als u een compleet andere poging probeert, is het mogelijk dat de klanten die u al heeft de wijziging niet accepteren. Als mensen uw nieuwe logo zien, zelfs als u het voor het eerst ziet, moeten ze weten dat u het bent. Overweeg bij het herontwerpen dezelfde vormen, pictogrammen, lettertypen of kleuren opnieuw te gebruiken. Hierdoor ontstaat er een rode draad tussen de logo’s. Mogelijk moet u het huidige logo vereenvoudigen, omdat dit de huidige trend is.

Probeer verschillende versies

Eindelijk de laatste aanbeveling voor een succesvol herontwerp van een logo: maak meerdere versies. Pas het logo op verschillende manieren aan, verwijder details, voeg meer inhoud toe … Laat uw creativiteit de vrije loop! Vergeet niet om een ​​logo te maken dat zowel online als in print kan worden gebruikt. Als je een interessante keuze hebt, vraag dan gerust om feedback. Laat met trots zien wie je nu bent!