Moet het logo diep en betekenisvol zijn?

In de designwereld wordt het hebben van een onderscheidend merkimago steeds belangrijker. Ongetwijfeld hebben veel bedrijven veel geld geïnvesteerd in het ontwerpen van merkimago’s. Om deze grote uitgave te rechtvaardigen wordt meestal een toelichting bij het logo gevoegd, dat doorgaans ingewikkeld en rijk aan betekenis is. Dit kan het logo beter verkopen. Het stelt de lezers (degenen die het logo zien) ook in staat het beter te begrijpen

Er is meestal een logo dat er heel eenvoudig uitziet, met een grote en gecompliceerde uitleg, en soms een beetje vergezocht lijkt. Voor het bestuur van het bedrijf klinkt dit goed, maar is het echt nuttig voor het publiek? Heeft het logo echt een driedelige beschrijving nodig om het te ondersteunen? Laten we, voordat we conclusies trekken, eens kijken naar wat het logo is.

Wat is een logo?

Om correct te kunnen beoordelen of de lange uitleg van het logo relevant is, moet men eerst het basisconcept van het logo en zijn hoofdrol in het merkimago begrijpen.

In wezen bestaat een logo uit een of meer grafische elementen. Deze elementen worden vervolgens geassocieerd met een entiteit, waardoor de entiteit kan worden geïdentificeerd. Daarom is de belangrijkste functie van het logo herkenning. Of het nu gaat om producten, personen, bedrijven of organisaties, het wordt vooral gebruikt voor identificatie. Daarom wordt het meestal in de kern van het merkimago geplaatst, omdat dit element meestal de sterkste band heeft met de entiteit.

Wat is de betekenis

Nu we hebben gedefinieerd wat een logo is en wat de hoofdrol ervan is, mogen we de volgende vraag stellen: moet mijn logo ondersteund worden door een uitleg of volstaat het op zichzelf?

Allereerst moet worden begrepen dat als er geen expliciete link naar de logo-entiteit is, het logo zelf zijn hoofdfunctie niet kan vervullen. Alleen het logo is slechts een verzameling grafische elementen. Het is ook belangrijk om te begrijpen dat als niemand het logo kan uitleggen, het logo niets zal zijn. Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het moet nog worden overwogen. Daarom kunnen we concluderen dat er 3 basiselementen zijn om een ​​logo te laten werken. Er moet een verzameling grafische elementen zijn die als logo worden gebruikt (illustraties, logo’s, tekst, enz.), De vertegenwoordigde entiteiten (bedrijven, producten, individuen, enz.) En lezers die het logo kunnen gebruiken en lezers die het logo gewoonlijk gebruiken, zullen in de entiteit, het logo en het merk voorkomen. Breng verbindingen tot stand tussen

Waarom dan een betekenisvol logo hebben?

Als je bedenkt dat het niet nodig is om een ​​logo te maken dat betekenis heeft, kun je je afvragen waarom zoveel bedrijven en organisaties graag een logo willen hebben met uitleg. Het moet duidelijk zijn dat zelfs als een logo kan leven zonder uitleg of directe grafische links, het nog steeds interessant en relevant is om een ​​logo te hebben dat het werkterrein met het visuele verbindt. Of het nu duidelijk is of via subtiele verwijzingen, het creëren van deze link maakt het voor de lezer gemakkelijker om de link tussen het logo en de entiteit te interpreteren. Dus als er een logo wordt gemaakt met een link naar de zee om een ​​visboer te vertegenwoordigen, is het normaal dat de lezer de associatie aangaat en die visboer gemakkelijker kan herkennen dan wanneer hij een logo had dat geen verband houdt met zijn werkterrein.

Logo laten ontwerpen

Ben je overtuigd na het zien van ons portfolio? Aanvragen doe je simpel en snel via onze website. We vragen je om bepaalde informatie welke ons helpt een goed beeld te vormen van je onderneming en/of wensen. Heb je voorbeelden of een eigen schets? Stuur deze vooral mee.

Meer informatie over logo ontwerp

Heb je nog vragen?

Neem dan contact met ons op. We proberen je vraag binnen 24 uur te behandelen. Veel algemene vragen hebben we daarnaast beantwoord op onze veelgestelde vragen pagina.

Stel ons je vraag