Hoe ontwerp je zelf een goede logo?

Ik hoor er vaak over: “Ik heb een logo ontworpen voor mijn bedrijf, kun je even kijken?” Of: “Ik wil een logo ontwerpen, wat voor advies heb je voor mij?” Ook bij logo-ontwerp kan ik vaak niet genoeg nadruk op het belang van goede grafische ontwerpers. Een goede ontwerper moet het uiterlijk, de merkbeleving, maar ook het bestandsformaat, de kleur en de leesbaarheid begrijpen. Als je echt je eigen logo wilt ontwerpen, volg dan deze tips:

1. Schets je logo eerst op papier

Teken eerst een voorbeeld op papier om het effect van het logo te bereiken. U zult snel uw ideeën bedenken. De schets is niet per se perfect Stel je doel om in 10 minuten 10 ideeën te tekenen. Pas als je klaar bent, kun je je favoriete ontwerpschets zien.

Het voordeel van snel schetsen is dat je niet teveel details kunt tekenen. Bij het gebruik van een logo is het belangrijk om in één oogopslag herkenning en duidelijkheid te kunnen uitstralen. Te veel details leiden je af, en snel schetsen zorgt ervoor dat je je kunt concentreren op de grote vorm van het logo.

2. Maak het ontwerp niet te algemeen

Als er iets is dat slaap kan veroorzaken, zijn er al duizenden logo’s. Uw logo is uw merk en uw afbeelding wordt samengevat in één afbeelding. Hoe herkenbaarheid tonen als er veel afbeeldingen hetzelfde zijn? Probeer daarom uw unieke identiteit vast te leggen in het logo-ontwerp.

3. Je logo hoeft niet letterlijk te laten zien wat je doet

Als uw bedrijfsnaam “Loodgieter Jansen” is, moet u dan afvoerleidingen en waterpomptang in het logo weergeven? Als de functie van uw bedrijf al duidelijk is in de bedrijfsnaam, is het niet duidelijk. Denk aan Starbucks. Zelfs als het bedrijf net is opgericht, staat er al een zeemeermin in het logo. Zeemeermin heeft toch niets met koffie te maken?

Maar het ultieme voorbeeld is natuurlijk Nike. Hun logo (ook wel “Swoosh” genoemd) geeft niet direct de link naar de sneaker weer. Deze vorm straalt echter op een simpele manier kracht en snelheid uit en trekt dus het gevoel aan dat Nike wil oproepen.

4. Een logo heeft niet altijd een symbool nodig

Om verder te gaan met punt 3: logo’s hebben niet eens altijd symbolen nodig. Logo’s zoals FedEX, Facebook of Coca-Cola bevatten alleen gedrukte lettertypen. Het lettertype is hier gemakkelijk te herkennen, en het is een logo geworden met alleen tekst; een tekstmarkering.

5. Gebruik niet teveel details

minder is meer. Ik zei het hierboven, dus houd het alsjeblieft simpel. Ik zie vaak dat mensen veel details en betekenis toevoegen aan het logo-ontwerp. “Ja, de bloemen op de achtergrond staan voor onze verbinding met de natuur, en het kleurenpalet staat voor het kleurenpalet, want we verkopen unieke kunstproducten. Oh ja, de kleuren in de letters zijn er, want de wereld kan niet zonder kleur!”

6. Pak één element dat makkelijk te onthouden is voor mensen

De beste logo’s hebben elementen die gemakkelijk te onthouden zijn, zoals de eerder genoemde Nike en Starbucks. Een ander voordeel van dit element (logo) is dat je het kunt gebruiken waar het hele logo niet op het formaat past, zoals op social media of als website icoon.

7. Voer het ontwerp uit in een vector-programma

Hiervoor kunt u het beste Illustrator gebruiken. Als u deze tool niet heeft, kunt u een open source (gratis) variant gebruiken, zoals Inkscape. Waarom geen Photoshop gebruiken? Omdat Photoshop pixels gebruikt in plaats van vectoren. Vectoren kunnen eenvoudig worden geschaald naar grotere formaten zonder vervaging. Aan de andere kant worden de pixels wazig wanneer er wordt ingezoomd. Als u een logo op een banner wilt afdrukken, moet u daarom een vectorbestand gebruiken.

8. Houd het leesbaar

Erg belangrijk. U wilt niet dat anderen uw bedrijfsnaam verkeerd interpreteren. Visuele grappen met letters kunnen ervoor zorgen dat het logo verkeerd wordt gelezen. Gisteren was ik bijvoorbeeld een logo-ontwerp aan het ontwerpen voor een mindfulness-cursus, en ik zocht gewoon naar “logo mindfulness” op Google voor inspiratie. Ik kwam het onderstaande logo tegen en het kostte me minstens een paar minuten om te beseffen dat een naakt meisje “M” zou moeten vertegenwoordigen. Nu blijkt dat een naakte vrouw het woord “vuile geboorte” uitspuugt. Ik denk niet dat ze echt een vereniging wil oprichten.